I fjor byttet jeg fra A6 Allroad 2013 modell (diesel) til A6 Allroad 2015 modell (bensin). Jeg ble svært overrasket da den "nye" bilen ikke hadde såkalt biltelefon. Som var i den forrige, og flere Audi'er tidligere. Det innebar at det ikke var mulig å holde en samtale igang uten å bli brutt med en gang det var litt småkuppert terreng. Ved kjøring gjennom f.eks. Hallingdalen var det umulig å føre selv en kort samtale. Fra 2013 til 2015 hadde Audi innført phone box, og dette måtte man ha for å få biltelefonfunksjon (sammen med Audi connect). 

Jeg innså og var villig til å forsøke å få ettermontert phone box. Men nei, det var ikke mulig i følge Møller. Flere søk på nettet (både på engelsk og tysk) ga heller ikke store forhåpninger. Kufatec hadde noe, men ikke til A6.

Før ferien kome jeg på at det er da noe som heter Wi-Fi calling, eller Wi-Fi Tale, som gjør at man kan ringe via et trådløst nett. "Perfekt hvis du har dårlig taledekning hjemme eller på jobb" (i følge Telenor). Og jeg har jo Wi-FI sone i bilen! Mobilen var allerede koblet til denne, så det eneste jeg behøvde var å aktivere Wi-Fi calling i Settings på telefonen!

Og det funker kanon! Nå har jeg kjørt høyt og lavt, på kryss og tvers i Sør-Norge, i sommer, og hatt mange og lange samtaler. 

Lykke til!