DAB og alternativer

DAB og alternativer  

Av: KjellArildSandvik den 18. august 2017 21:35

Tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer med å løse floken med stenging av FM.

2 biler det er aktuelt på for meg, en 2003 Audi A2 med Navigation Plus (RNS-D) og en 2012 Audi TT med Navigation Plus (RNS-E).
Jeg ville gjerne ha en løsning som er mest mulig integrert i bilens originale headunit, altså ikke noen eksterne DAB-adaptere og slikt.

Jeg hadde hørt mye bra om Dension fra før, men ingen personlig erfaring. Etter litt research endte jeg der.
For A2 med RNS-D var det ikke mulig å koble til Dension sin Bluetooth Pro Gateway (GW BT Pro), kun GW BT Lite. Dermed heller ingen DAB, kun Bluetooth-streaming med A2DP, samt fysisk tilkobling av diverse greier (iPod, USB, AUX). Tilkobling spilte ingen rolle for meg, så lenge jeg har Bluetooth med A2DP trenger jeg ikke noe mer, kvaliteten blir omtrent lik. Med på kjøpet fikk jeg Bluetooth handsfree kit, kjekt å ha. 

For TT med RNS-E kunne jeg velge Dension GW BT Pro med DAB+ modul (ekstra liten boks), og antenne for vindu. Så da tok jeg det. Skulle jeg aldri gjort, viser det seg. Kommer til det.

Først til A2. Dension GW BT Lite var plug and play, rett inn i ledningsnettet til RNS-D, fungerte med en eneste gang. Eneste utfordring er å finne ut hvor og hvordan man legger ledningen til handsfree-mikrofonen skjult. Audi er godt sammenskrudd!
Jeg kjøpte også en mobilholder fra Dension, den var fin, men litt for spinkel for en diger smarttelefon. Funker nok fint for de telefonene som er hakket under de største.
Med A2DP-streaming fra smarttelefon har man egentlig alt man trenger av lydkilder; lokalt lagret musikk i alle formater telefonen spiller, Spotify, Tidal og en passende app for nettradio. Hva pokker skal man med DAB da? Ikkeno, vil det vise seg. DAB suger i forhold. Mer om det straks. 
I bruk er dette ganske enkelt, Dension GW emulerer en CD-skifter. Så man velger bare CD-som inngang, og alt man spiller på telefonen kommer på bilens anlegg. Også telefon. Men all betjening er på telefonen, unntatt det enkleste som volum og "neste/forrige". Ikke veldig integrert altså, men funker fint i praksis. Det kommer ingen info om hva som spilles opp på noen av bilens systemer, kun "CD xx og Track yy" på RNS-D. Så man bør ha telefonen i en holder som gjør betjening enkelt.

I TT fikk jeg DAB-antennen montert i bakre sidevindu, knapt synlig. Den originale Audi BT-handsfree av denne generasjonen er dessverre elendig, så den ville jeg erstatte med Dension sin. Mikrofonen plassert diskret over speilet. Kunne ha bestilt bilspesifikk mikrofon som var helt skjult fant jeg ut senere.   
Det første jeg oppdaget til min overraskelse var at også på RNS-E emulerer Dension en CD-skifter. Input må altså stå på CD for at noe som helst skal virke. Greit nok, FM vil uansett bli ganske stille...
GW Pro støtter absolutt NULL informasjon på selve head uniten. Der står det bare "Disc x" og "Track y". De påstår dette er begrensninger med RNS-E, mulig det stemmer. 
Derimot kommer all info opp i Førerinfo-displayet (FIS) mellom instrumentene. Og det er som kjent ikke særlig stort. Her er også Dension sin meny, som betjenes via knappene på rattet. Ikke så veldig intuitivt, og temmelig lite brukervennlig.

Først DAB. Ved hjelp av den litt klønete menyen må man søke opp kanaler. Så kan man scrolle mellom den med hjulet på rattet, info kommer i displayet. En god del forsinkelse mellom kanalene, og ofte ser man ikke hvilken kanal man er på. Det er jo liten plass i displayet, og når kanalene sender annen tekst vil denne komme i stedet for kanalnavnet. Virker litt bingo, og som regel blir jeg sittende å lure på hvilken kanal jeg hører på. I RNS-E displayet (head unit) står det bare "Disc 5, Track 67" eller noe sånt, helt ubrukelig.
Jeg tror kanalnavnet kommer opp i FIS det man switcher, men det virker også litt tilfeldig. Man kan lagre kanaler i favoritter, og bare velge mellom disse. Men det er fort gjort å legge til kanaler man ikke vil ha der, og man kan slette alle eller ingen fra favoritter. Ikke brukervennlig eller praktisk. 

Så til BT streaming. Dette fungerer akkurat som på BT Lite, bortsett fra at man spesifiserer BT Streaming som kilde i Dension menyen (som altså kommer opp i FIS). På denne versjonen får man også opp info om hva som spiller på telefonen i FIS. Ingen ting på head uniten. 
Akkurat som på den enklere versjonen kan man da spille alt som finnes på telefonen, i god kvalitet (A2DP). I praksis vil dette bety BEDRE lydkvalitet enn DAB for veldig mange stasjoner, siden de har høyere bitrate på nettradio enn på DAB. Og A2DP er temmelig nær CD-kvalitet, så der er det ikke særlig begrensning. Sier litt om hvor håpløst DAB egentlig er...

Jeg har en bil til, denne med DAB fra fabrikk. Jeg er ikke veldig imponert over kvaliteten på den heller, selv i Oslo-området faller det ut støtt og stadig, særlig inn og ut av tuneller. Dension-DABen med glassantenne i TT var ikke noe bedre, men ikke særlig dårligere heller. Men det morsomme var at nettradio over internett til telefonen, og A2DP til stereo, det er MYE mer stabilt. Detter nesten aldri ut, før man kommer skikkelig langt utenfor og mister internett på telefonen. Det er sjelden, og det blir bare sjeldnere siden mobilnettet er i en rivende utvikling, og får mye større investeringer enn DAB. Lydkvalitet på denne måten er like bra eller bedre enn DAB. Brukervennlighet er mye bedre, så lenge man har telefonen montert på fornuftig vis og bruker en bra app til nettradio og musikk. 

Min konklusjon: Dropp DAB fullstendig. Jeg kommer overhodet ikke til å bruke Dension-DAB i TT heller, streaming fra mobil er mye bedre på alle måter. 
Dension? Jeg er ikke kjempeimponert, totalt sett. BT Lite er veldig bra, mye for pengene. Gir BT streaming i topp kvalitet og mer til, helt uten trøbbel.
GW BT Pro gir egentlig ikke noe mer i praksis for mitt bruk. Menystyring fra rattet og display i FIS er rett og slett ikke bra nok når vi skriver 2017. Det blir håpløst gammeldags når man er vant til betjening med en god smarttelefon. Ok, dette er ikke Dension sin skyld, de må forholde seg til antikvariske systemer i bilen, jeg ser den. Hadde jeg visst dette før hadde jeg bare kjøpt den mye billigere BT Lite til TT også, og gitt beng i DAB.

Hva med handsfree? Dessverre, Dension sin er ikke særlig mye bedre enn den originale fra Audi. De som er i andre enden av en samtale klager over støy og dårlig lyd. Merkelig at det skal være så vanskelig. Jeg har en BT handsfree og intercom til motorsykkelen som gir krystallklar lyd fra hjelmen, helt uten støy når jeg kjører MC i 120 Km/t. Folk i andre enden tror jeg sitter i stua og prater. Skuffende at det er så dårlig i bil. 

Altså: Drit i DAB, kjør streaming fra telefon. Mye bedre. Særlig hvis jobben betaler for datatrafikken. :-)

Sist endret av: KjellArildSandvik den 19. august 2017 08:45, redigert totalt 1 gang.

Re: DAB og alternativer  

Av: arvis535_gmail.com den 1. mars 2018 08:53

Jeg har en Q7 2007 model med mmi 2g high og dab radio. Jeg ser listen med alle radiostasjoner men får ingen lyd. Har oppdatert listen av kanaler men det hjelper ikke. FM og CD funker som det skal. Skaning viser ingen feil. Hva kan det være?

Q7 2007 3.0TDI

Re: DAB og alternativer  

Av: kareandersen_online.no den 13. mars 2018 16:28

Heia. Du har vel som meg en original DAB-radio og ikke DAB+. DAB+ kom først på Audi etter 2012. Siden du har 2G high finnes det flere løsninger blant annet fra Fistune

Siden jeg har Concert 3 med original DAB i min A4, kunne jeg ikke bruke noen av de adapteren som normalt blir tilbudt av norske forhandlere,  hvis jeg ville ha en skjult montering. Etter å ha søkt markedet i lang tid , kom jeg over en løsning hos eftermontering.se, et OEM-Audi verksted i Karlstad. Monteringen tok et par timer og original DAB-ANTENNE ble benyttet. Ingen synlige enheter og fungerer som bare det. Installasjonen i min bil kan sees på YouTube,  da jeg var første kunde på dette adapteret. https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=toooUT04XAU